Onderscheidend schrijven – weet voor wie je schrijft

Onderscheidend schrijven – weet voor wie je schrijft

Ingmar reageerde op het blog ‘Wanneer denken je belemmert bij het schrijven van je boek’. Hij kreeg door het lezen van mijn blog weer zin om zelf te gaan bloggen en hij vroeg me om hem wat tips te geven.

Nu zie ik mezelf niet als blogexpert, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen het schrijven van een blog en een boek, tijdschriftartikel, column of websitetekst. Naast de twee tips die in mijn reactie aan hem staan, ga ik in deze blog in op het allerbelangrijkste punt voor onderscheidend schrijven.

Weet voor wie je schrijft

Weet voor wie je de blog schrijft. Het lijkt een open deur, toch zijn er nog heel veel ondernemers die niet precies kunnen (of willen) vertellen wie hun doelgroep is. Hun product of dienst kan door iedereen worden aangeschaft. Echt waar? Ik reageer dan altijd met de woorden: ‘Ik ken iedereen niet, dus ik kan je niet aan deze lezer helpen’. Als je wilt dat iemand jouw boek leest en blijft lezen, moet je kunnen vertellen wie die iemand is. Waarom? Omdat je dan je tekst in zijn woorden kunt schrijven, zodat hij begrijpt dat jij weet wie hij is.

Een voorbeeld: je levert een financiële dienst die interessant is voor iedereen die wil gaan beleggen. Dat is heel mooi. Maar je zult een keuze moeten maken wie jouw doelgroep is. Richt jij je, bijvoorbeeld, op de ervaren belegger of op de beginnende belegger? Bij een ervaren belegger hoef je bepaalde termen niet meer uit te leggen. Bij de beginnende belegger praat je alleen over de basisbeginselen. En het niveau van beleggen bij een ervaren belegger is nu eenmaal veel hoger en hij zal veel meer risico’s durven nemen dan een beginner.

Schrijf in de taal van je doelgroep

Als je weet voor wie je schrijft, kun je in de taal van je doelgroep schrijven. Het is net als bij de kinderen op de basisschool. Een kind in groep 3, die net leert lezen, geef je geen tekst die bedoeld is voor een kind uit groep 8. En andersom ook niet. Als jij niet in de taal of op het niveau schrijft van jouw doelgroep, dan haakt deze lezer af.

Wat wil jouw doelgroep weten

iguazu-322695_640Stel, je hebt nu een doelgroep uitgekozen en je weet op welk niveau je hem kunt benaderen. Jij hebt de kennis in huis en die wil je heel graag met hem delen. Het heeft echter geen zin om al jouw expertise als een waterval uit te storten op de lezer. Want zit hij daarop te wachten?

Iemand leest omdat hij een bepaalde verwachting heeft van de tekst. Hij heeft een probleem en zoekt daar een oplossing voor, hij is geïnteresseerd of wil wat uitzoeken en zoekt hiervoor hulp bij de expert. Jij dus. Jij kunt hem een encyclopedie (of een wikipedia) aan informatie bieden. Om de lezer zo efficiënt mogelijk te kunnen helpen, is het aan jou om erachter te komen, welke informatie hij echt nodig heeft. En alleen daarop reageer je.

Behandel een onderwerp per keer

Als je de behoefte van jouw doelgroeplezer kent, kun je daarop schrijven. En dat betekent dat je alleen de dingen vertelt, die van toepassing zijn. Niet meer. Teveel informatie kan verwarring veroorzaken in plaats van verheldering. En jij als expert zal jouw potentiele klant de verheldering moeten kunnen geven waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Dus behandel een onderwerp per keer, zeker als je een blog schrijft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.