Richard de Hoop: Boek prominente plaats in het binnenhalen van nieuwe opdrachten

Richard de HoopRichard de Hoop was de laatste spreker bij de 2014 Internationale Sprekersconferentie van PSA Holland (Professional Speakers Association). Dat hij de laatste spreker was, was een bewuste keuze van de organisatie, want hij kreeg de hele zaal plat. Binnen vijf minuten was iedereen aan het swingen, zingen en dansen. Muziek is zijn passie en hij gebruikt muziek als metafoor en inspiratiebron om goedwerkende teams samen te stellen. Over dit onderwerp spreekt hij.

Naast spreker en trainer bij Entertrainment is Richard ook … auteur. Onder andere van het boek Topteams zijn toekomstmakers. Zijn boek heeft een prominente plaats in het promoten en binnenhalen van nieuwe opdrachten, en is onderdeel van het 1-2-3 Concept, zijn gouden marketingstrategie. Een gouden marketingstrategie? Richard neemt ons mee.

1. De presentatie als eye-opener

Het eerste onderdeel van het 1-2-3 Concept is de presentatie. ‘Ik ben een doener en een gangmaker. Ik wil mensen kunnen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Dit kan ik heel goed op het podium of voor de groep. Op een wervelende, muzikale manier. Tijdens de interactie vergelijk ik karakters van mensen met instrumenten. Ze realiseren zich dat elk karakter, elke klank en timbre zijn eigen waarde heeft in het orkest. Net als mensen in een team. Deelnemers voelen zich goed en genieten van mijn presentatie.’

2. Het boek als follow up

‘Maar ja, op het podium staan is best vluchtig. Als de deelnemers dan weer achter hun bureau zitten, is een groot deel van dat goede gevoel verdrongen door de waan van de dag. En zijn alle goede voornemens vergeten. Ik zocht dus naar een follow-up. En dat werd een boek, onderdeel 2 van mijn 1-2-3 Concept.’

‘Ik was niet zo van het boek schrijven,’ vertelt Richard. Maar hij realiseerde zich dat je met een boek de diepte in kunt. En, ook niet onbelangrijk, mensen willen na een presentatie iets in handen hebben waardoor ze zich dat goede gevoel in de zaal herinneren. Een tastbaar bewijs dat dat gevoel terugbrengt, elke keer dat ze het boek in handen nemen.

3. Het e-learning platform om het geleerde toe te passen

Onderdeel 3 van het 1-2-3 Concept is het online ontwikkelen van wat er tijdens de presentatie is gedaan en wat je in het boek kunt lezen. Een e-learning platform waarmee de deelnemer daadwerkelijk met het geleerde aan de slag kan.

Het boek is een wezenlijk onderdeel van het 1-2-3 Concept. Waar haalt Richard de tijd vandaan om te schrijven aan zijn boek?
‘Heel eenvoudig’, vertelt hij, ‘Ik werk met een ghostwriter. Dat is iemand die uit jouw naam jouw boek schrijft. Je moet je goed realiseren dat spreken niet hetzelfde is als schrijven. Wie goed spreekt, is niet direct een goed schrijver. En als je zelf schrijft, moet je je kunnen afzonderen om te werken aan je boek. En wie zich afzondert, kan geen acquisitie doen. Mijn eerste boek is in het Duits geschreven. Ik spreek goed Duits, maar het schrijven liet ik liever aan een expert over, dus voor mij was de keuze voor een ghostwriter toen heel snel gemaakt. En dat is me zo goed bevallen dat ik er nu niet eens meer over nadenk. Mijn volgende boek laat ik schrijven, ook in het Nederlands. Als de voorbereiding en de samenwerking goed zijn, heb je binnen drie maanden je boek liggen. De investering op het uitbesteden van het schrijven is heel snel terugverdiend.’

Richard de Hoop portret 2509-151538-2912_ih-2‘Het 1-2-3 Concept is een gouden formule, waar het boek een prominente plaats heeft. Iemand die spreekt of een dienst levert, kan niet zonder een boek. Als auteur word je gewoon serieuzer genomen.’

‘En wat zo leuk is, de mensen willen ook dat je iets voorin het boek schrijft. Speciaal voor hen.’

Richard de Hoop is ondernemer die teams meeneemt in de melodie van samenwerken. Op een energieke, harmonieuze en positieve manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *