3 Tips om de juiste uitgever voor je boek te vinden

Veel mensen die hun boek hebben geschreven, willen hun boek onderbrengen bij een uitgeverij. Maar hoe doe je dat? Want zo maar je tekst opsturen naar een willekeurige uitgever heeft totaal geen zin.

Welke uitgever is gespecialiseerd op welk gebied?

Er zijn heel veel uitgevers in Nederland en België. Zo heb je medische uitgevers, uitgevers van schoolboeken, literaire uitgevers, uitgevers die kinderboeken uitgeven en ga zo maar door. De meeste uitgevers hebben zich gespecialiseerd op een bepaald gebied. Dat betekent dat ze weten wat er in die sector speelt. Ze kennen daar de specialisten en ze weten op welke manier het boek aandacht zal kunnen krijgen van de media.

Past jouw boek bij de specialisatie van de uitgever van je voorkeur?

Als jij een wetenschappelijke tekst over sterrenkunde hebt geschreven, dan begrijp je vast wel dat een uitgever die zich heeft gespecialiseerd in boeken over kinderpsychologie niet zit te wachten op jouw manuscript. Niet dat hij je boek niet goed vindt, want dat kan natuurlijk best, maar hij zit met zijn kennis en netwerk op een heel ander gebied. Stel dat hij toch jouw boek uitbrengt, dan zullen vakgenoten hem vragen wat er met hem aan de hand is! Dan is het net alsof hij een kop thee bestelt, terwijl hij bij de koffiefabriek werkt. En jij zou je moeten afvragen of deze uitgever jouw boek wel goed in de markt kan zetten. Hij kent dan zeker de journalisten die bij psychologiebladen en -websites werken, maar voor sterrenkunde volg je een heel ander pr- en marketingtraject.

Wat kun je doen om de juiste uitgever te vinden?

  1. Wat is het thema van jouw boek?
    Jij weet waar je boek over gaat.
  2. Ga naar de bibliotheek of boekwinkel en zoek daar de boeken die over hetzelfde onderwerp gaan.
    Je kunt bij de informatiebalie vragen waar je deze boeken kunt vinden.
  3. Noteer de verschillende uitgevers van die boeken.
    Je vindt deze informatie op de omslag en/of ergens voorin (en soms achterin) het boek. Die uitgeversnamen schrijf je op en via internet kun je de contactgegevens vinden.

Wanneer je de uitgever hebt gevonden die past bij jouw boek, dan kun je de volgende stappen ondernemen

  1. Zoek contact met de uitgever.
    Je verhoogt je kansen als je van tevoren vraagt wat de voorwaarden zijn waaraan je manuscript moet voldoen en/of het zin heeft om het manuscript op te sturen.
  2. Schrijf een synopsis.
    Je schrijft in korte heldere bewoordingen waar je manuscript over gaat. Zo krijgt de uitgever een idee wat de opzet is van je boek en hoe dat wordt beschreven.
  3. Stuur de synopsis met de inhoudsopgave en een of twee verschillende hoofdstukken op naar de uitgever.
    Check van tevoren of de uitgever het hele manuscript wil ontvangen of dat je kunt volstaan met het meesturen van twee hoofdstukken.

Let op

Gemiddeld ontvangt een uitgever per jaar 1.000 verzoeken van mensen die onaangekondigd hun manuscript opsturen. De kans is dus aanwezig dat je niets meer hoort na het insturen van je manuscript. In de meeste gevallen heeft dat niets te maken met jou of hoe goed je manuscript is.

Is er geen uitgever die interesse heeft? Geen nood! Er zijn nog zoveel manieren om je boek onder de aandacht te krijgen.

Als ondernemer is het meer dan interessant om je boek in eigen beheer uit te brengen. Met de juiste begeleiding verdien je de investering in korte tijd terug. 

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Populaire blogs

Claim autoriteit en geef je eigen boek uit

Samen brengen we jouw beste businessboek ooit uit

Ik weet hoe moeilijk het is om

een bestseller van de grond te krijgen en hoe belangrijk het hierin is om met de juiste mensen in contact te komen.

Wil je ook jouw eigen businessboek schrijven? Plan een afspraak en we bespreken samen de mogelijkheden voor jou!

Auteurscollege schrijf een succesvol boek

Plan een afspraak

voor jouw persoonlijk stappenplan naar een bestseller

Schrijf een boek zakelijk managementboek