Marketing en pr worden vaak in één adem genoemd omdat ze beide onderdeel zijn van de marketingmix. Weinig mensen weten wat het verschil is tussen deze twee begrippen. Om te weten wat voor jou als auteur van belang is, leg ik kort de verschillen tussen beide begrippen uit.
Pr: brede zichtbaarheid
PR staat voor public relations. Een pr-strategie moet zorgen voor de zichtbaarheid van het bedrijf bij het publiek in de breedste zin van het woord. Er is een aantal groepen te onderscheiden binnen het publiek. Zo heb je klanten, distributeurs, media en brancheverenigingen. Pr drijft op free publicity, free omdat je niet betaalt om aandacht te krijgen. Het doel is je verhaal vertellen dat door de media als nieuws wordt opgepikt. Sociale media, zoals Facebook, YouTube en Twitter zijn zeer geschikt voor free publicity.
Marketing: gerichte zichtbaarheid
Marketing gaat verder dan pr. Bij marketing trek je klanten aan door zichtbaarheid. Dit is in de meeste gevallen niet gratis. Je koopt je zichtbaarheid met behulp van advertenties. Het voordeel van marketing boven pr is dat je zeer gericht te werk kunt gaan. Door advertentieruimte op de juiste plekken te kopen, kun je de doelgroep van je product of bedrijf zeer direct benaderen. Binnen Auteurscollege richten wij ons op de onbetaalde marketing van jouw boek.
Auteur, maak jezelf mediageil
Terug naar de auteur. Je boek is af en uitgegeven, wat nu? Je wilt niet blijven zitten met al die exemplaren waar je zo hard voor gewerkt hebt. Om je boek te verkopen zul je van de bank af moeten komen. Als eerste zul je jezelf, voor zowel pr als marketing, mediageil moeten maken. Hoe je dat doet? Bianca schreef er deze blog over. Als je deze tips volgt, is de eerste horde al genomen.
Budget
Ga vervolgens na of er budget is voor advertentieruimte. Is die er? Ga dan eens kijken welk medium bij je boek past. Facebook? Is er een vaktijdschrift? Of een radioprogramma? Zijn er groepen over het onderwerp? Probeer zo gericht mogelijk te zoeken.
Geen budget?
Kijk dan eens of er Facebookpagina’s zijn of YouTubekanalen waar je je bij kunt aansluiten. Plaats er regelmatig een berichtje of een filmpje. Laat het natuurlijk niet bij plaatsen alleen en reageer vooral op andere berichten.
Zorg dat je vindbaar bent
Voor zowel pr als marketing geldt, maak een mailaccount aan en een Facebook-, Twitter- en YouTubeaccount. Een website kun je eenvoudig zelf maken met WordPress indien je geen budget hebt of laten ontwerpen wanneer er wel een potje is. Hierdoor word je makkelijker gevonden en kom je hoger in Google wanneer er op jouw onderwerp wordt gezocht. En kunnen mensen je makkelijker bereiken. Altijd handig als je iets wilt verkopen.
Wees zichtbaar en verkoop
Samengevat kunnen we stellen dat het belang van pr en marketing voor auteurs zeer groot is. Immers, je wilt iets uitdragen (en het liefst ook verkopen). Je wilt dat mensen op de hoogte zijn van je expertise en het is daarom belangrijk zo zichtbaar mogelijk zijn. Zowel online als offline.
Afbeelding met dank aan Gerd Altmann via Pixabay