De lezer is koning?

De klant is koning‘De klant is koning’ is een gevleugelde uitspraak die graag door verkopers wordt gebruikt. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Als klant van de groenteboer kun je vragen om speklapjes maar die zul je waarschijnlijk niet krijgen. Wat de groenteboer dan doet is je doorverwijzen naar de slager waardoor jij toch je speklapjes kunt kopen. De groenteboer helpt je dus verder terwijl vlees niet zijn business is. Samengevat kun je stellen dat de uitspraak ‘de klant is koning’ betekent dat een ondernemer er alles aan doet om zijn klant tevreden te stellen.

Als auteur zul je niet zo snel denken aan deze uitspraak. Toch zou je dat wel in je achterhoofd moeten hebben. Zodra je boek klaar is, moet het, in de meeste gevallen, worden ‘verkocht’. Het is dan ook belangrijk om zowel voor als tijdens het schrijfproces de potentiële lezer van je boek in de gaten te houden.

Een boek begint meestal met een idee dat voortkomt uit je ervaring op jouw vakgebied. Deze ideeën ontstaan niet uit zichzelf. Ze komen voort uit dingen die je ziet, hoort of meemaakt. Een idee is daardoor vaak een momentopname van iets dat je nú inspirerend vindt.

Kijk daarom vóór je begint met schrijven of het idee nog relevant is als je klaar bent met schrijven. Een boek over het sociale netwerk Hyves is bijvoorbeeld achterhaald omdat het platform niet meer bestaat. Schrijven over super Foods en gezondheid is nu juist heel erg hip net als boeken in het genre van alternatieve geneeswijzen en persoonlijke ontwikkeling.

Het probleem van een hype of trend is dat ze net zo snel gaan als dat ze komen. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken of er voldoende vraag is naar het onderwerp waarover je wilt schrijven. Als je de potentiële lezer tijdens het schrijven op de hoogte houdt van ontwikkelingen kun je zijn aandacht vasthouden. Wat is hierbij het belangrijkste? Hoe eerder je boek af is, hoe actueler de inhoud is en dat vinden lezers fijn.

Samengevat kun je stellen dat je als auteur niet zozeer het boek voor jezelf schrijft maar vooral voor je lezer. Hij zal ervoor kunnen zorgen dat je boek jou door ‘verkoopt’. Door je boek op tijd af te hebben, laat je de lezer niet wachten en ga je te werk volgens het principe van ‘de lezer is koning’ wat direct invloed heeft op het return on investment van je boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *