Hoe krijg je meer aandacht voor jouw boek?
Veel ondernemers schrijven hun boek en verwachten dat het leed is geleden zodra de publicatie rond is. Dat is niet waar! Na publicatie begint het pas. Het leven met een boek. Het leven als expert op jouw vakgebied.
Uit Amerikaans onderzoek is echter gebleken dat slechts 3% van de auteurs op de juiste manier gebruikmaakt van de media. Dat betekent dat 97% van de auteurs zijn boek schrijft en vervolgens afwacht tot hij enige aandacht krijgt. Hoe zit dat met de Nederlandse auteurs?
Amerikanen staan er namelijk om bekend dat zij makkelijk en adrem met publiciteit om weten te gaan. Een presentatie of een korte pitch schudden zij met flair uit hun mouw. In Nederland is dat anders. De meeste mensen laten graag de hele goegemeente eerst hun verhaal doen in de verwachting dat wanneer zij aan de beurt zijn de toehoorders zijn vertrokken of in slaap zijn gevallen. Op die manier hopen ze dat zo min mogelijk mensen kunnen horen hoe zenuwachtig de presentator is. Gemiste kansen!
Vaak bereikt mij de klacht dat een auteur een persbericht over zijn boekpresentatie heeft verstuurd naar verschillende kranten en tijdschriften, en naar radio- en televisiestations. Om vervolgens niets meer te horen van de betreffende journalist of redactie. In de meeste gevallen bereik je veel meer als je je even verdiept in wat de betreffende ontvanger wil weten en waardoor hij wordt geprikkeld om jou uit te nodigen of je verhaal te gebruiken.
Met weinig en de juiste energie kun je jezelf voorbereiden voor het grote werk, zodat jij wordt gevraagd als expert. Het kost je niet meer en niet minder tijd. En het loont! Hoe zou je het vinden als je 10% meer publiciteit zou krijgen? Stel je eens voor wat dat kan betekenen in omzet! En dat voor een fractie van de tijd die je er nu instopt…
Wat kun je doen om jezelf voor te bereiden om meer media-aandacht te krijgen, zonder dat je diep in je portemonnee moet tasten?
1. Bedenk een pakkende slogan
Geef de media één zin waarmee ze de aandacht van het publiek kunnen trekken. Voor je blogartikel bedenk je iets wat de aandacht trekt van iedereen die ook maar enige interesse heeft in jouw onderwerp. Zoek iets dat mensen emotioneel treft, iets waardoor ze op het puntje van hun stoel gaan zitten. Moeilijk? Welnee. Schrijf alle vragen op waar jouw doelgroep een antwoord op zou willen weten. Kijk naar de antwoorden, kies er een uit en maak er een pakkende slogan voor. Begin met zin: Binnenkort … en vul jouw slogan hier in.
2. Maak verschillende presentaties
Zorg ervoor dat je in 30 en 60 seconden, 5 en 10 minuten de aandacht van jouw gesprekspartner kunt pakken. Je hebt nu de tijd om erover na te denken en te oefenen, zodat wanneer je wordt gevraagd om te vertellen wat je doet, je direct de juiste tekst weet. Voor verschillende doelgroepen of evenementen maak je verschillende presentaties. Zorg ervoor dat je luisteraars altijd verwijst naar de website (waar natuurlijk jouw product wordt aangeboden). Wees de expert in je presentaties en gedraag je als zodanig.
3. Zorg voor een pakkende tekst
Je bent er niet met het versturen van alleen maar een persbericht. De redacteur van de krant of tijdschrift, online of offline, heeft rekening te houden met een doelgroep. Maak de tekst specifiek voor die doelgroep.
4. Vind een aanvullend product
Als je een aanvullend product kunt vinden waar je de aandacht op kunt vestigen, verwijs je naar de website waar het product en het boek besteld kunnen worden. Grote kans dat beide producten besteld worden. Zeker als je de combinatie extra aantrekkelijk maakt.
5. Zorg voor enthousiasme
Maak gebruik van non-verbale communicatie die enthousiasme en passie tonen. Dat werkt aanstekelijk en mensen zullen graag bij jou willen zijn.
Luister en kijk naar iets wat voor de komende periode in de aandacht zou kunnen staan en waar jij een link met jouw onderwerp mee kunt maken. Benader de media en vertel vanuit welke insteek jij een bijdrage kunt leveren.
Waar kun je onder andere op letten:
- is er een onderwerp in het nieuws waaraan jij jouw onderwerp kunt verbinden?
- hoe kun je je onderwerp verbinden aan een bepaalde periode van het jaar.
- kun je een discussie starten?
- signaleer je een trend?
- kun je laten zien hoe iets bereikt kan worden?
Je kunt bovenstaande punten op zichzelf staand gebruiken of combineren.
Afbeelding: met dank aan Engin Akyurt via Pixabay