Waarom ondernemers een boek schrijven

bookEen jaar geleden was de meest gestelde vraag ‘Waarom ik, ondernemer, een boek zou moeten schrijven?’ Veel ondernemers konden zich niet voorstellen dat een boek iets aan extra waarde zou kunnen brengen.

Vandaag is dat anders. ‘Welke mogelijkheden heb ik om een boek te schrijven’ en ‘Wat kan het mij opleveren?’ zijn de hamvragen.

Waar wil ik naartoe?

De transformatiefase waarin de economie zit, dwingt de ondernemer om na te denken over de stand van zaken binnen zijn bedrijf en waar hij naartoe wil. Wat wil hij bereiken? Via welk product of dienst en in welke markt? En welke doelgroep wil hij bereiken op welke manier?

Zichtbaarheid

Met het schrijven en publiceren van tekst in combinatie met beeld bereik je altijd een groep mensen, die je persoonlijk niet allemaal tegelijk te woord kunt staan. Denk maar aan een advertentie in de krant, een redactioneel artikel of column in een (vak)blad, een mailing, een folder. De meeste ondernemers die hier regelmatig gebruik van maken, weten dat het altijd wat oplevert. Als het geen directe klanten zijn, dan is het een stukje zichtbaarheid en naamsbekendheid. ‘O, ben jij het diegene die elke maand dat stukje schrijft. Leuk!’

En nu is daar het boek. Vroeger vooral voorbehouden aan intellectuele nachtdieren, die onder invloed van veel koffie, sigaretten en alcohol, hun innerlijke drang op papier probeerden te zetten. Niets van dat alles meer.

Kennisoverdracht

Het schrijven van een boek bevestigt dat je weet waarmee je bezig bent. Je kunt laten zien welke kennis je in huis hebt, welke visie je hebt, welke mogelijkheden er zijn met je product of dienst, of gewoon, wie jij als mens bent naast de professional in je bedrijf. Want bovenal willen we zaken doen met andere mensen.

Boek schrijven levert altijd wat op

En nu, in deze transformatiefase, moeten we samenwerken of opvallen. Een boek kost inspanning, maar dan heb je ook wat. Iets om weg te geven aan potentiële klanten of als bevestiging aan bestaande klanten. Iets om te verkopen als je een lezing hebt gegeven. Een boek levert je zichtbaarheid op die kan leiden tot een nieuwe klant, samenwerking of een joint venture. Soms word je benaderd om een ander bedrijf te kopen of kun je, onverwacht, je eigen bedrijf verkopen.

Met eerbied behandeld

Met een boek schrijf je naam. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Een boek is geen vluchtig medium. Als het boek met zorg is samengesteld, zal het altijd met eerbied worden behandeld.

Het geluk van de ondernemer, ik bedoel… sprinkhaan

Op zaterdag 22 juni 2013 luisterde ik naar Toon Tellegen die bij Zomerzinnen, georganiseerd door theater Ogterop, de start van Meppel als culturele hoofdstad van Drenthe, voorlas uit eigen werk. Zijn verhaal over de winkel van de sprinkhaan bevestigt mijn visie op ondernemers. Ondernemers zijn steeds bezig met het zoeken naar de wens van de klant en op welke wijze hij kan bijdragen aan een oplossing.

Hierbij citeer ik de tekst die, voor mijn gevoel, weergeeft waar de ondernemer altijd naar op zoek is:
‘De sprinkhaan, die aan de rand van het bos een winkel heeft, wil niets liever dan dat zijn klanten altijd tevreden naar huis gaan. Daarom is hij elke dag vanaf vroeg in de ochtend geopend en zorgt hij ervoor dat hij alles in voorraad heeft: van stoelen en tafels tot taarten, schubben, stekels, wanhoop en zelfs een ander leven. Ook kan hij de duizendpoot van nieuwe schoenen voorzien, in elke gewenste kleur. Alleen de zon, de maan en de sterren heeft hij niet te koop.
’s Nachts als zijn winkel dicht is en hij niet kan slapen, denkt hij na over zijn werk. Misschien is er nog veel meer dat hij kan verkopen, kan hij de klanten nog beter van dienst zijn? Zal hij eropuit trekken en de spullen bij iedereen thuis brengen?’

(Uit: Het geluk van de sprinkhaan van Toon Tellegen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *