Waarom jij nog geen autoriteit bent op je vakgebied

Ik ben ervan overtuigd dat jij, als ondernemer, het grote doel hebt om erkenning voor je werk te krijgen. Om gezien te worden als autoriteit op jouw vakgebied. Heb ik gelijk of gelijk?

Expert zijn, heeft voordelen

Er zijn namelijk nogal wat voordelen om als expert te worden gezien. Je wordt sneller herkend bij netwerkbijeenkomsten en met egards behandeld in restaurants. Je kunt (hogere) uurtarieven vragen en je hoeft niet meer te leuren om klanten te krijgen. Sterker nog, de klanten komen vanzelf en elke ochtend staat er een rij van graag betalenden voor jouw winkeldeur. Omdat ze met JOU willen werken.

Mogelijkheden om autoriteit te worden

Om jezelf als autoriteit neer te kunnen zetten, zijn er best veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld:
– een boek schrijven en het daadwerkelijk publiceren
– actief aan de slag met sociale media
– zorgen dat je regelmatig in de geschreven pers wordt geciteerd
– meedoen met radio- en (lokale) televisieprogramma’s
– samenwerking aangaan met andere experts
– actief deelnemen aan netwerkbijeenkomsten
– spreken in het openbaar.

En er zijn nog veel meer dingen te bedenken.

Maar eigenlijk komt alles op een ding neer. Als jij nog niet wordt gezien als autoriteit op jouw vakgebied ben je niet zichtbaar genoeg.

Meeliften op expertstatus

Mensen willen meeliften op het succes van ondernemers die het goed doen. Ondernemers die blij zijn en die door anderen overduidelijk worden herkend en graag worden gezien. Ondernemers die niet op de achtergrond blijven staan als ze een mogelijkheid hebben om over hun passie te vertellen. Ze hebben vaak een duidelijke visie en zijn meer dan graag bereid om dat met de wereld te delen.

Wat is jouw missie? Welke boodschap heb jij om door te geven aan anderen? Als jij de wereld beter wil maken met jouw verhaal, dan zul je ervoor moeten zorgen dat mensen de kans krijgen om het te horen. En als jij je verhaal op de juiste manier kunt brengen, maak je grote sprongen om gezien te worden als autoriteit op jouw vakgebied.

Maar stel… dat je introvert bent. Of verlegen. Of je voelt je onzeker of mensen wel op jouw visie wachten en of je verhaal wel klopt.

Wat je kunt doen om zichtbaarder te worden

denk anders

Als jij in jezelf gelooft als expert, maak je het voor een ander makkelijker om ook in jou te geloven. Dus je begint tegen jezelf te zeggen dat JIJ de expert bent op jouw vakgebied. En zeg tegen jezelf dat mensen wachten op jouw verhaal.

Richt je aandacht op de positieve dingen die jij brengt en presenteer ze op een positieve manier. Luister eens bewust naar wat jij over jezelf zegt en laat anderen daar eens op reageren. Met kleine aanpassingen in je woordgebruik word je ineens veel zichtbaarder. Dat is echt te leren. Juist als je introvert bent of verlegen.

doe onderzoek

Wat speelt er in jouw vakgebied? Als je af en toe Googelt en op de hoogte bent van bekende namen of geruchten die er zijn, dan geeft dat een goed gevoel. Als mensen je hierover vragen, kun je adequaat reageren. Gewoon erkennen dat je ervan hebt gehoord, is meestal voldoende. Nog beter is het als je vakgenoten vraagt naar hun mening over bepaalde zaken. Zo hoor je nog wel eens het laatste nieuws of achtergrondinformatie die niet zo bekend is. En… de ander weet dat je vakgenoot bent.

– deel je mening

Het is jouw mening. Dus??? Een ander kan er wel of niets van vinden, maar jouw mening is jouw mening. En als jouw mening wat afwijkt van wat de meeste mensen vinden, vertel het dan met oprechtheid. Want dan val je op en is er grote kans dat je gevraagd gaat worden om er in een bepaalde setting en bij bepaalde groepen meer over te vertellen. Er zullen altijd mensen zijn die het niet met je eens zijn. En dus zijn er ook mensen, die het wel met je eens zijn. Een gezonde discussie heeft voor- en tegenstanders, die elkaar in hun waarde laten.

– weet wat en wanneer je wat zegt

Soms is het beter om niets te zeggen. Als er in je directe omgeving iemand zonder oog en oor voor een ander iets verkondigt, doe je er beter aan om je mond te houden. Niemand, behalve de toehoorders, is gebaat bij een welles-nietesspel. Als je op het juiste moment wijselijk je mond kunt houden, is er een kans dat je na afloop de vraag krijgt: ‘je was zo stil, wat vind jij ervan.’ En dat is het moment dat je kunt laten zien dat je expert bent.

– pas je houding en gedrag aan

Veel mensen zijn zich niet bewust van hun houding en hoe ze overkomen. Als je de moeite neemt om je daarin eens te verdiepen, dan kun je heel veel winnen in een korte tijd en met kleine aanpassingen. Voor mij was het heel verhelderend om mezelf op video te zien toen ik in gesprek was met anderen. Door dit bewustzijn heb ik bepaald gedrag aangepast, wat direct positieve feedback opleverde. Ik kwam aardiger over.

En nu jij

Wat ga jij doen om jezelf te erkennen als autoriteit op jouw vakgebied? Wat zijn voor jou de aandachtspunten waar je de komende periode aan gaat werken?

Afbeelding: met dank aan Alexa via Pixabay

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Populaire blogs

Claim autoriteit en geef je eigen boek uit

Samen brengen we jouw beste businessboek ooit uit

Ik weet hoe moeilijk het is om

een bestseller van de grond te krijgen en hoe belangrijk het hierin is om met de juiste mensen in contact te komen.

Wil je ook jouw eigen businessboek schrijven? Plan een afspraak en we bespreken samen de mogelijkheden voor jou!

Auteurscollege schrijf een succesvol boek

Plan een afspraak

voor jouw persoonlijk stappenplan naar een bestseller

Schrijf een boek zakelijk managementboek