Auteurscollege

Waanzinnig goede ideeën die niet naar buiten worden gebracht

 

Herken je dit?

Je hebt een geweldig idee

Het komt in je op en je voelt aan alle poriën in je lijf dat het iets waardevols is. Het is gewoon goed en aan alle kanten klopt het. Je wordt er ’s nachts wakker van en er komen steeds meer signalen op je pad die je kunt gebruiken voor dit idee. Dan ga je aan de slag. Je verzamelt alle mogelijke informatie, van internet en in gesprekken met mensen. Je gaat aan het denken, tekenen, beschrijven. Je herleest, herschrijft en je doet alle voorbereidingen om van jouw idee een concreet product te maken. Je wordt steeds enthousiaster. En dan is het er. Je voelt dat het goed is.

Het enige wat je nog moet doen, is het naar buiten brengen. Ervoor zorgen dat anderen hiervan op de hoogte gebracht worden en willen kennismaken met jou en jouw dienst. Appeltje, eitje. Je gaat achter de computer zitten om een artikel te schrijven over hoe het werkt en wat de voordelen zijn. En dan … dan gebeurt er iets. Je kijkt nog eens goed naar jouw uitgewerkte idee waar je zo laaiend enthousiast over was. Stel dat het niet goed genoeg is of dat het niet klopt? Misschien is het beter om het eerst wat uitgebreider te testen of om eruit te halen waar je nog niet helemaal klaar mee bent. Of moet er wat aan de prijs gebeuren? Wil de klant dit wel betalen?

De twijfel slaat toe

Het idee was misschien toch niet zo geweldig zoals je je had bedacht. Het voelt alsof je voor een openstaande deur staat en je er niet toe kunt zetten om over de drempel te stappen om de hal van het gebouw in te gaan. In die hal staan mensen die vol verwachting naar jou kijken. Ze wachten op jou. Je voeten zijn loodzwaar en het lukt je niet om een van de twee op te trekken om die kleine stap te nemen.

Je hele lichaam staat in weerstand en het zweet breekt je uit

Je twijfelt over de grootsheid van je idee en product. Je spreekt jezelf vermanend toe: ‘Doe even normaal! Het is een goed idee.’ Maar de twijfel heeft het zaadje geplant. Het zit als een grote, dikke knoop in je buik. Een molensteen die knarsend en wroetend ronddraait in dat deel van je lichaam dat voorheen vlamde van geloof en verwachting.

De angst verlamt je

Wat kun je doen om hiervan af te komen?

Als je een deadline hebt, zoals tekstschrijvers en journalisten, moet je inleveren wat je hebt. Er is geen tijd om te wachten tot jij helemaal tevreden bent met de tekst. Als het artikel niet klopt, gaat het gewoon niet mee of krijg je, in een gunstig geval, de gelegenheid om het binnen 15 minuten naar behoren aan te passen.

Dus ga je zitten en schrijft

En lever je in wat je hebt.

Het gekke is dat in 98 van de 100 keer het resultaat goed tot uitstekend wordt ontvangen.

Je hebt je dus zorgen gemaakt om niets

Gedachten zijn met je op de vlucht gegaan. Gedachten kunnen er dus voor zorgen dat een waanzinnig goed idee nooit tot uitvoer wordt gebracht. Terwijl het een goed idee was.

Als jij nu weet dat je 98% kans van slagen hebt, gewoon door andere mensen te vertellen over jouw product of idee, zou het je dan nu wel lukken om je voet op te tillen en over die drempel te stappen? Om achter de computer te gaan zitten en jouw verhaal naar buiten te brengen?

Afbeelding: met dank aan Monika via Pixabay

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Populaire blogs

Claim autoriteit en geef je eigen boek uit

Samen brengen we jouw beste businessboek ooit uit

Ik weet hoe moeilijk het is om

een bestseller van de grond te krijgen en hoe belangrijk het hierin is om met de juiste mensen in contact te komen.

Wil je ook jouw eigen businessboek schrijven? Plan een afspraak en we bespreken samen de mogelijkheden voor jou!

Auteurscollege schrijf een succesvol boek

Plan een afspraak

voor jouw persoonlijk stappenplan naar een bestseller

Schrijf een boek zakelijk managementboek