Een spreker moet je raken, zoals muziek je kan raken…

Veel schrijvers van een boek hebben de ambitie om op het podium te staan. Het is hot om je geld te verdienen als professioneel spreker. Je wordt gezien en gehoord als expert op je vakgebied. De meeste mensen schrijven eerst hun boek en stappen daarna het podium op om hun kennis te verspreiden. Hoe begin je als spreker, wat is ervoor nodig en wat wordt er van je verwacht? Reden om in gesprek te gaan met experts die kunnen vertellen welke stappen er genomen moeten worden.

Het spits wordt afgebeten door Maurice van der Kant. Hij is directeur van Assemblee Speakers, het eerste sprekersbureau van Europa dat als Assemblee Sprekersbureau in 1985 is opgezet door Van der Kant senior.

Assemblee Speakers heeft ruim 5.000 namen in het sprekersbestand. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om je bij hun in te schrijven. Het is een trend bij (beginnende) sprekers om zich in te schrijven bij verschillende bureaus. Maar welk nut heeft het als je als paginavulling op een website staat en nooit wordt gevraagd voor op het podium?

Als spreker en auteur weten wat je kunt

‘Wij zijn het meest kritische sprekersbureau van Nederland’, zegt Maurice, ‘Kritisch in de betekenis dat we vooral kwaliteit willen adviseren. We weten wie de sprekers zijn, en wat ze kunnen. We stoppen tijd en energie in elke spreker om de kwaliteit van ons sprekersbestand te waarborgen en om elke spreker zo goed mogelijk aan te kunnen bevelen bij onze klant.’

Leef je verhaal

‘Een spreker moet je raken zoals muziek je kan raken. De kracht van de presentatie zit niet zo zeer in het verhaal, maar in de ervaring die de spreker met zijn verhaal kan overbrengen op zijn publiek. Is en leeft hij zijn verhaal echt? Als mijn team ervaart dat een spreker met hart en ziel op het podium staat, dan kunnen we hem verbinden met zijn doelgroep.’ Want niet alleen een kwalitatief sprekersbestand is belangrijk. Assemblee Speakers heeft ook een adresboek gevuld met loyale relaties die regelmatig evenementen organiseren waar sprekers nodig zijn.

Een goede auteur en een goede spreker zijn authentiek

Een goede spreker komt authentiek over. Hij is zichzelf en laat zichzelf zien aan zijn publiek. Het maakt hierbij niet uit of je jong bent of oud, of je man bent of vrouw, of je wel of niet je boek al hebt gepubliceerd. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent, passend bij je verhaal en je doelgroep, en kom vooral niet arrogant over. Arrogant gedrag is iets heel anders dan zelfverzekerd zijn.

2017/05/14, Rotterdam, Assemblee met Obama look a like Reggie Brown. Foto’s katrijn van giel

Een eigen boek in handen heeft voordelen

‘Als je als spreker een eigen boek in handen hebt, dan heeft dat heel veel voordelen. Maar het heeft geen waarde om een boekpresentatie te geven, want dat verhaal kunnen de mensen zelf wel lezen in je boek.’ Zorg er dus voor dat je je verhaal, naast je boek, klaar hebt en beheers je storytelling. Want alles zit in de kracht van betekenisvolle verhalen. Het gaat erom dat je ergens voor staat.

 

Geniet van het presenteren

Dat je een beetje gespannen bent vooraf aan je optreden, is echt geen probleem. Als je op het podium maar een gevoel overbrengt dat je echt geniet van het presenteren.

Als auteur en spreker sta je ergens voor

‘Iedere spreker wil zo veel mogelijk spreken en ik wil zo veel mogelijk mensen met elkaar verbinden’, geeft Maurice van der Kant aan. ‘Maar het gaat mij om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. Ik ben altijd op zoek naar mensen die ergens voor staan. Die ene speld in de hooiberg.’

Heb jij je boek geschreven en ambieer jij om op het podium te staan?

Heb jij je boek geschreven en wil je weten of jij die speld in de hooiberg bent waarnaar Maurice van der Kant op zoek is? Ben jij er klaar voor om als spreker geboekt te worden? Als je die vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, download dan de checklist en neem de volgende stap naar wat jij wilt bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *