Voor het weekend ontving ik de eerste vijf hoofdstukken van een verhaal. Het was geschreven door een meisje van 13.
Levend verhaal
Het werd een aangename verrassing. De eerste zin pakte me al. Het verhaal nam me op en mijn pen lag werkloos naast een blanco vel papier. Ik had geen behoefte aan het maken van correcties en/of aantekeningen. Het verhaal leefde.
Waardering voor schrijvende kinderen
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer kinderen die een goed verhaal weten te vertellen. Laten ze dat vooral blijven doen. De begeleiding ervan hoeft niet heel strak en gericht te zijn op spelling en grammatica. Waardering voor het feit dat ze schrijven is de eerste behoefte.
Motivatiechecklist
Checklist om kinderen te stimuleren om te blijven schrijven:
– lees elk verhaal
– geef waardering voor het feit dat ze schijven
– vertel wat je goed vindt
– moedig aan om te blijven schrijven als er stagnatie optreedt.
Grammatica is niet belangrijk
In een vervolgmoment kun je schaven aan consequentheid, stijl en grammatica. Het is net als bij een plant. Bij de juiste zorg, ontstaat er een knop, die zich verder ontwikkelt tot een bloem. Na de bloei wordt de plant gesnoeid, zodat hij in goede vorm komt voor de volgende bloeiperiode.
Jeugdige schrijvers hebben waardering nodig om tot volledige bloei te kunnen komen. Laat de knop eerst uitkomen voor je gaat snoeien.
Afbeelding: met dank aan Suzy Hazelwood