Auteurs hebben schrijfinstructie nodig. Een goede instructie biedt handvatten om een verantwoorde tekst te kunnen schrijven. Als de uitgever geen goede instructie geeft, krijgt hij een manuscript die meer tijd en geld kost dan dat het hem oplevert. Een instructie is meer dan vertellen wat je wilt.
Elke uitgever heeft wensen met betrekking tot de structuur, spelling en stijl van zijn producten. Leg dit vast. Daarnaast heeft elk product specifieke kenmerken waar een auteur gebruik van kan maken of waarmee hij aan de slag moet. Ook dit moet vastgelegd worden. Elk voorkomend onderdeel moet terug te vinden zijn in de auteursinstructie.
In de instructie staan niet alleen afspraken, maar ook voorbeelden. Gebruik alleen de voorbeelden die toegepast mogen worden. Vermeld daarnaast tips voor het aanbrengen van tekststructuur, zoeken van beeldmateriaal, hoe de documenten op te slaan, verwijzingen naar boeken en websites voor meer informatie.
Een auteursinstructie biedt minimaal informatie over:
– de structuur van de tekst (lengte, indeling, hoeveelheid beeld)
– het opzetten van de structuur van een tekst
– het taalgebruik (voorkeursspelling, u hebt of u heeft, wel niet uitschrijven van getallen)
– het gebruik van teksten van anderen (en de gevolgen)
– het beeldmateriaal
– planning
– de manier waarop moet worden aangeleverd
– trefwoorden
– het proces binnen de uitgeverij
– onkosten die vergoed worden
– andere producten die verwant zijn aan het hoofdproduct.
De meer ervaren auteur heeft vooral behoefte aan een A-4tje waarop de specifieke kenmerken van zijn project op staan en de bereikbaarheidsgegevens van zijn contactpersoon.
Uitgevers houden zich de laatste jaren steeds meer bezig met het instrueren van de auteurs. Zo zijn er projectleiders, auteursinstructies, handleidingen, digitale formats, workshops, en auteursdagen. De laatste ontwikkeling is de persoonlijke begeleiding van een auteur tijdens het schrijfproces door een tekstschrijver/bureauredacteur. De auteur wordt dan bijgestuurd en wordt zodoende op een hoger schrijfniveau getild. Hiermee verkrijgt de uitgever kwalitatief goed materiaal, dat direct bruikbaar is voor het professionele circuit binnen de uitgeverij.