Raar, maar waar over communicatie

Communicatie is overal om ons heen. Alles is communicatie. En toch… als er iets is waar ik soms niets van begrijp dan is dat communicatie. Een conflict ontstaat meestal omdat er iets hapert in de communicatie tussen twee mensen. Iets wordt niet duidelijk genoeg verwoord, de ontvanger luistert vanuit zijn eigen beleving, en er wordt aangenomen dat er XYZ wordt bedoeld. We vergeten meestal om te checken of dat wat we zenden of ontvangen klopt en de aanname wordt waarheid.

Een boek is bij uitstek een communicatiemiddel. Je kunt in alle rust nadenken over het gebruikte format en de woorden om je visie en je dienst te laten zien. Steeds meer professionals gebruiken het boek om zich te profileren bij potentiële klanten. Een multifunctioneel visitekaartje met grote impact. Maar… ook bij het schrijven van een boek is het belangrijk om de boodschap op de juiste manier bij je lezer te krijgen. Als je niet goed nadenkt wie je lezer is en op welke manier hij de informatie tot zich neemt, dan kun je met je boek de communicatieplank behoorlijk misslaan. En is er grote kans dat de lezer het boek weglegt voordat de laatste pagina in beeld is. Zonde. Want daar heb je, als auteur, niet al die inspanning voor geleverd. Je wilt dat je verhaal wordt gelezen. Je wilt dat de lezer begrijpt wat je wilt vertellen.

Het lijkt wel of de groep mensen die niet of moeilijk in staat zijn om ideeën, ervaring of gevoelens om te zetten naar woorden steeds groter wordt.

Het is raar, maar waar, dat opleidingen hier nog steeds niet op inspringen. Eigenlijk zou er vanaf de basisschool het vak communicatie moeten worden gegeven. Zodat onze kinderen en kleinkinderen vanaf het prille stadium leren hoe ze dingen kunnen overbrengen op een manier die aankomt bij de ander. En dat ze leren dat het geen schande is om te vragen wanneer de aangereikte informatie voor hen niet duidelijk genoeg is.

De kinderboekenweek is van 7 tot en met 18 oktober 2015. Het thema dit jaar is Raar maar waar!, waarbij de boeken jeugdige nieuwsgierigheid wil stimuleren door kinderen kennis te laten maken met natuur, wetenschap en techniek. Ik vind het een supermooi thema dat zich uitstekend leent voor het stellen en beantwoorden van vragen. Hoe werkt dit radertje? Waarom kruipt die mier op deze manier en hoeveel jaar moet je leren om dit werk te kunnen doen? Ik hoop van harte dat de kinderen voor altijd vragen blijven stellen en dat we op die manier de onderlinge communicatie kunnen verbeteren. Of het nu voor het schrijven van je boek is, in het gesprek met je klant of met je privépartner. Het wordt er in ieder geval een stuk gezelliger op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *