Praktische tips om uit een schrijversdip te komen

wanhoop file0001749385677 ‘Help ik zit in een dip.’ Paul belt. Hij zit in een dip. Hij is halverwege het schrijfproces van zijn boek en ziet door de bomen het bos niet meer. Zijn rekening staat negatief en hij heeft geen zicht op directe omzet. Het benauwt hem. Hij zit tegen het hyperventileren aan. Ik hoor hem onrustig rondlopen terwijl hij belt. Welke tips geven andere auteurs hem?

Besteed aandacht aan:

* lucht in je hoofd. Zorg voor voldoende zuurstof in je hoofd en hersenen.  Hoe? Door naar buiten te gaan. Fietsen, wandelen, hardlopen. Buitenlucht zorgt voor circulatie in je hoofd en het geeft een opgeruimd gevoel. Dingen zullen ineens op zijn plaats vallen. Als je openstaat voor ideeën, zullen ze komen. Ik heb altijd pen en papier bij me.

* bewegen. Het lichaam van een mens is gebouwd om te bewegen. Het maakt niet uit hoe intensief je beweegt als je maar met regelmaat beweegt.

* emoties tonen. Het is goed om je emoties eens lekker te laten gaan: huilen, heel hard schreeuwen, even heel hard lopen, op de grond liggen en rollen… echt, het lucht op.

* weet wat je eet. Als je het juiste voedsel kiest, zul je je beter voelen. Vraag eens aan iemand hoe hij zich voelt, nadat hij zijn leef- en eetgewoonten heeft veranderd.

* luister naar de juiste mensen. Mensen die jou op een positieve manier ondersteunen. Ben jij ervan overtuigd dat je ‘vroeger ook al niet kon schrijven’, dat je ‘het echt niet beter weet dan al die andere ondernemers’, of dat ‘je beter je tijd kunt stoppen in je werk’, dan wordt het tijd om die gedachten voor eens en altijd te weren in jouw systeem. Je bent uniek en je kunt alles hebben, zijn of doen wat je wilt. Dus ook een boek.

* lees en luister dagelijks naar informatie die je blij maakt. Door het lezen van positieve en stimulerende boeken, die vaak ook als luisterboek te krijgen zijn. Als je belt met 055-56 90 90 8, dan ontvang je, gratis, een cd met tips over hoe je je gedachten op een andere manier kunt ordenen.

* uiterlijke verzorging. Innerlijk verzorging is belangrijk. Uiterlijke verzorging ook. Zorg ervoor dat je je goed voelt. Verzorg je huid en gezicht, gebruik make-up als je je daar prettiger door voelt, een goede aftershave, draag passende en schone kleding. Stel je voor dat er onverwacht een belangrijke relatie voor je staat, zakelijk of privé maakt niet uit. Wat zou je dan willen hoe hij of zij je ziet?

* Begin de dag met een positieve affirmatie: ‘het wordt vandaag een geweldige dag’, ‘vandaag schrijf ik hoofdstuk 12’. Er zijn veel mensen die een moment van meditatie hebben of die tappen. Benoem in de affirmatie een positieve karaktereigenschap van jezelf en voel in je lichaam dat je daar trots op bent.

* Hoe lang is jouw te-doenlijst? Lang? Kies er één uit en doe deze ook. Als je in een dip zit, is 1 activiteit voldoende. En gaat het goed, dan kun je een volgende activiteit pakken.

* Accepteer dat dingen anders lopen dan jij had verwacht. Aan feiten (het regent, het is maandag, mijn tekst is niet opgeslagen) kun je niets veranderen. Stel je erop in dat het ergens goed voor is en focus je op de mogelijkheden die er zijn en op zaken waar je wel wat aan kunt doen. Bijvoorbeeld over hoe je denkt. Problemen zijn meestal geen problemen, tot dat jij er over gaat denken dat het een probleem is.

* Wat je ook doet, het hoeft niet perfect te zijn. Soms is goed, goed genoeg. Wees dankbaar voor elke vooruitgang en ga van daaruit verder.

Wil je reageren of doe jij wat anders? Maak een ander daar blij mee en deel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *