Schrijversblok? Vijf punten om uit je dip te komen en weer aan je boek te schrijven

burnout-96856_1280Arie is begonnen met het schrijven van zijn boek. Hij weet precies hoe het moet, het eindresultaat heeft hij duidelijk op zijn netvlies. Ook weet hij precies wanneer het boek klaar moet zijn. Vol enthousiasme is hij aan de slag. Elke dag werkt hij geconcentreerd gedurende een blok van twee uur aan zijn boek. En dan opeens zit de klad erin. Gedurende twee dagen zijn er logees in huis en Arie kan zijn draai niet meer vinden. Elke avond schrijft hij in zijn agenda dat hij de volgende dag begint met zijn boek. Het frustreert hem dat hij na twee weken de draad nog steeds niet heeft opgepakt. De dagen schieten voorbij zonder dat iets gebeurt…

In het begeleidingstraject en tijdens de schrijversdagen spreek ik auteurs die in een soortgelijke dip zitten. Ook wel een schrijversblok genoemd. Ze willen aan hun boek schrijven, maar op de een of andere manier komt het er niet van. En omdat ze het schrijven uitstellen, balen ze van zichzelf en wordt de drempel om het schrijven weer op te pakken steeds hoger.

Dit is heel menselijk. Zelfs de meest succesvolle mensen hebben af en toe last van een dip. Zij hebben echter een gouden regel gevonden om die dip zo kort mogelijk te houden en om zo snel mogelijk weer terug te gaan naar het ‘normale’ actieve leven. En dat is precies het moeilijkste. Vooral als je je niet lekker voelt, down bent of heel erg vermoeid. Als je geen zin hebt om dingen te doen en aan het einde van de dag concludeert dat je weer een dag hebt verloren met lummelen en rommelen en dat je lijst met actiepunten steeds langer wordt. Hoe zet je die negatieve spiraal weer om naar het positieve?

Oorzaak van de dip
De reden van de dip is meestal dat je veel te veel te doen hebt, en dat je het overzicht even kwijt bent. Je weet niet waar je aan moet beginnen en als je al met iets begint, dan komt er een ander project op je bureau dat ook heel belangrijk is (of leuk!) en dan begin je daaraan. De blokkade ontstaat omdat je moedeloos wordt van de vele prikkels om je heen. Dit vreet energie en verlamt je.

Vijf punten om uit een schrijversblok te komen
Als je volgende vijf punten volgt, dan kun je sneller uit je dip en weer in de flow komen:
1. Maak een lijst van alle dingen die in je opkomen en die gedaan moeten worden. Hoe langer de lijst, hoe beter. Schrijf gewoon alles op.
2. Kies er 1 ding uit. Bijvoorbeeld het meest urgente. Of de activiteit waar je het snelst resultaat mee boekt. Of het kleinste klusje omdat je dan snel iets kunt afstrepen van de lijst.
3. Focus je op je keuze. Sluit e-mail, whatsapp, sociale media en wellicht de telefoon af om te kunnen werken aan je keuze van dat moment. Als het om een hele grote klus gaat, kun je hiervoor ook een tijdblok reserveren.
4. Rond je keuze af voordat je jouw aandacht aan iets anders geeft. Begin met iets nieuws als je deze ene activiteit hebt afgestreept van de lijst. Uit alle motivatieboeken kun je leren dat je geen twee doelen tegelijk kunt volbrengen. Verwacht dan ook niet dat jij een uitzondering bent. Daarnaast… je zit in een dip en je wilt er zo snel mogelijk uit komen. De andere activiteiten zijn er echt nog als jij je ene doel hebt afgerond.
5. Wees blij met de afronding van je doel, zodat het je inspiratie en energie geeft om met een volgend doel aan de slag te gaan.

Het schrijven van een boek is een langdurig proces, waarbij er momenten zullen voorkomen waar je het overzicht even kwijt bent. Dat is heel begrijpelijk en overkomt iedereen. Met deze vijf punten kun je op een snelle manier de dip achter je laten.
Laat vooral jouw tip voor andere lezers achter: hoe krijg jij jezelf weer gefocust op de dingen die je wilt doen?

Wil je schrijversblok voorkomen of weer met enthousiasme beginnen met schrijven. Op 22 oktober 2014 is er de workshop Schrap je schrijversblok en begin met schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *