Boeklancering: Vier je succes juist in moeilijke tijden

Een boeklancering is het moment waarop je de wereld het resultaat kan laten zien na een periode van hard werken. En het is een nieuwe bladzijde in jouw leven: als auteur. Met een nieuw boek op de markt, trek je niet alleen de aandacht van bestaande relaties en potentiële klanten, maar ook van vakgenoten en pers & (vak)media. Een uitgelezen succesmoment om je boek en jezelf zichtbaar te maken. Een moment dat om jou als expert draait.

In de directe omgeving en op sociale media kunnen we lezen dat fysieke boeklanceringen zijn uitgesteld en afgesteld. Deze verwarrende tijd vraagt om creativiteit. Ik ben gaan kijken hoe mensen hun boekevenement op Teams, Zoom of Facebook live aantrekkelijk maken. Deze tips inspireren je wellicht om jouw boeklancering toch te houden.

Verbreed je doelgroep
Met een online evenement kun je een veel groter publiek bereiken. Connecties uit het buitenland kunnen je uitzending nu gemakkelijk bijwonen. Ook mensen die niet kunnen reizen, kunnen erbij zijn. Kijk naar de doelgroep van je boek en naar andere doelgroepen, want er zullen veel meer mensen zijn die interesse hebben in jouw boek of onderwerp dan je in eerste instantie denkt.

Webinar, workshop of cursus
Maak je boeklancering aantrekkelijk en betrek de deelnemers bij de presentatie. Wees creatief over de mogelijkheden: gaat je boek over koken? Organiseer dan, bijvoorbeeld, een gezamenlijke kooksessie, waarbij iedereen vanaf zijn eigen plek meekookt. Wanneer je het programma van tevoren bekendmaakt en wat ervoor nodig is om deel te nemen, zullen mensen minder snel afhaken. Ook kun je andere experts uitnodigen om te praten over hun expertise.

Boektrailer
Maak een trailer voor je boek. Deze video zal je steeds helpen bij de marketing. Een kort filmpje kun je snel verspreiden en je kunt makkelijk vertellen waar je boek over gaat. Mensen houden van visuele promotie en een trailer helpt je bij het opvallen. De première van de boektrailer is je alternatieve boeklancering.

Vragen en antwoorden
Maak tijd en ruimte voor een sessie met vragen. In een zaal ben je al snel klemgevraagd. Iedereen wilt even een babbeltje maken en dat kan stressvol zijn. Online kan iedereen in de chat vragen stellen en jij kunt de vragen een voor een bekijken en beantwoorden. Indien nodig kun je er na de sessie op terugkomen bij de betreffende vraagsteller.

Opnamestudio
Creëer een opnamestudio. Die hoeft niet groot te zijn. Zet je laptop of camera op het uiteinde van de tafel, op de boekenplank van een kast of op een stapel boeken en word je eigen presentator van jouw talkshow. Houd je telefoon in de hand zodat je vragen in de chat kunt te lezen en je hebt je eigen productie. Ook kan je, zelfs van een afstand, iemand laten ‘aanschuiven’ om als ervaringsdeskundige over jouw schrijfproces haar/hem te vertellen. Bijvoorbeeld je partner.

Maak het makkelijk
Hoewel bij grote online sessies het niet altijd makkelijk is om te zien of iedereen bij de ‘les’ is, moet je dat niet willen forceren. Zelfs als iemand aan het multitasken is tijdens jouw presentatie, zal hij met een half oor meeluisteren. Het is jouw taak, ook wanneer je op het podium voor een volle zaal staat, om de aandacht van de deelnemers te vangen en vast te houden.

Zie de humor
Het hoeft niet altijd serieus te zijn. Een boeklancering kan serieus bedoeld zijn, maar online kan er altijd wat misgaan. Je scherm kan vastlopen of er is een storing. De telefoon gaat over of de kat loopt voor je langs. Wat er ook gebeurt, het is niet het einde van de wereld. Wanneer je erom kunt lachen, doe dat dan ook. Maak er een grapje over of geef toe dat je het even niet onder controle had. En ga dan weer door met wat je wilde doen. Iedereen zal de situatie herkennen en je zeker vergeven.

Borrelpakket
Er zijn aanbieders die leuke borrel-, thee- of koffiepakketten versturen. Stuur al je genodigden een borrelpakket, zodat jullie met elkaar kunnen toasten op het nieuwe boek. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn: een zakje nootjes, wat chocolade, een klein flesje pure appelsap of verschillende smaken thee.

Verloot je boek
Als je een grootschalige online boeklancering organiseert, kun je onder de deelnemers een paar boeken verloten. Je doet een oproep voor een creatieve slogan of je stelt een vraag die de deelnemers kunnen beantwoorden. Ook kun je vertellen dat elke besteller van deze sessie een tweede boek ontvangt om weg te geven. Of dat elke vijfde besteller van je boek deze gratis ontvangt. Op deze manier stimuleer je aanmeldingen.

Een boeklancering is jouw moment. Laat niemand dat van jou afnemen, zelfs geen virus. Sterker nog, in deze periode zal jouw succes anderen inspireren om ook te werken aan hun eigen succesverhaal. Dus: geniet ervan en deel dit met anderen. Je hebt er hard voor gewerkt en het resultaat mag er naar zijn.

Proost op je succes!