Belang van een boek voor een podiumdier

Op de tafel in mijn afspraakruimte liggen boeken van verschillende auteurs. Als ik koffie of thee haal voor mijn afspraak geef ik haar/hem voldoende ruimte om de boeken op te pakken en te bekijken. De boeken nodigen uit om vragen te stellen: over het onderwerp, de auteur, het schrijfproces. Er is altijd wel een boek dat speciaal de aandacht trekt. Door de kleur, de titel of het formaat.

Soms heeft deze gewoonte om boeken op tafel te leggen gevolgen. Bijvoorbeeld: mijn afspraak heeft een specifiek probleem dat opgelost kan worden door de expertise van een van de auteurs. Of ze organiseert een congres en is op zoek naar die ene, bijzondere, spreker.

Het lijkt niet logisch om een boek te hebben als je je zinnen hebt gezet om op het podium te staan. Want je wilt spreken, niet schrijven! Toch is de impact van een boek op je sprekersbusiness veel groter dan je zou denken. Bijvoorbeeld.

Zichtbaarheid

Door de boeken op tafel te leggen, vergroot ik de zichtbaarheid van mijn auteurs. Zichtbaarheid is het meest belangrijk voor een spreker. Als je niet zichtbaar bent, word je niet gevraagd om je presentatie te komen geven. Als je niet zichtbaar bent, wordt er niet aan jouw kennis of expertise gedacht wanneer dat nodig is.

Als je een bekende Nederlander bent, komen mensen graag naar jouw verhaal luisteren. Als je een nog-geen-bekende Nederlander bent, zul je aan je zichtbaarheid moeten werken, zodat anderen nieuwsgierig worden naar je verhaal. Er zijn veel manieren om zichtbaar te zijn: je kunt heel actief zijn op sociale media, je kunt alle netwerkborrels en verjaardagen aflopen en stinkend je best doen om in beeld te komen bij eventmanagers en televisieprogramma’s.

Een boek is ook een vorm van zichtbaarheid. Het is er. Het wacht geduldig af tot het de aandacht trekt van iemand. Als je het goed aanpakt, heb je met je boek een goede verkoper in een mooi jasje. Die nooit ziek is of vakantie heeft en die constant lonkt naar die ene persoon, die belangrijk is voor jouw business, terwijl jij ligt te slapen of aan de andere kant van de wereld bent. Een boek komt op plaatsen terecht waar jij nooit zou komen.

Expertise

Herken je het dat je iemand ontmoet op een netwerkbijeenkomst die tot in detail vertelt over zijn werk en welke fantastische resultaten hij heeft bereikt voor zijn klanten? Die als een kolkende waterval zijn verhaal doet omdat hij bang is dat je hem op het ‘verkeerde’ moment gaat onderbreken. En heb jij dan ook het gevoel dat je zo snel mogelijk weg wil bij deze persoon en dat je alles wat hij zegt met een korreltje zout neemt?

Hoe zou je het ervaren als hij jou zijn boek overhandigt? Zijn naam staat op de aantrekkelijke cover en hij vertelt dat zijn verhaal en werkwijze hierin staan beschreven. Twijfel jij op dat moment aan zijn expertise en kennis? Ik denk het niet.

Waarschijnlijk volgt er dan een superleuk gesprek met ruimte waarin jullie allebei vragen kunnen stellen en beantwoorden. En dat je zijn verhaal kunt lezen in een tempo dat jou past. Is er enig moment dat je twijfelt aan de oprechtheid van de auteur wanneer je een boek leest, ongeacht of je zijn visie deelt?

Structuur

Een boek geeft structuur. In je hoofd, bij het schrijven, in je presentaties. Door het schrijven (beter gezegd dankzij een goede voorbereiding hierop!) breng je ruimte en structuur aan in al je kennis die zit opgeslagen in je hoofd en lijf. Door het schrijven ontwikkelen zich nieuwe ideeën en gedachten, die je mogelijk kunt gebruiken voor je business.

Voor je toehoorder en lezer is het bijzonder prettig wanneer je de gedeelde kennis op een gestructureerde manier aanbiedt. Hapklare brokken die op een evenwichtige en rustige manier gepresenteerd worden.

Met een boek in handen heb je, als spreker, meer balans. Wezenlijke en belangrijke informatie zet je in het boek en op het podium kun je je geheel focussen op je presentatie.

 

Meer weten over het schrijven, publiceren en de marketing van je boek ten behoeve van je business?
Neem dan contact met mij op.